חיפוש

מחסור בויטמינים ומינרלים

ויטמינים ומינרלים הינם רכיבי תזונה הנדרשים לגוף בכמויות קטנות יחסית. הם חיוניים לתפקוד תקין של מרבית מערכות הגוף, כיוון שהם משתתפים בתהליכים פיזיולוגיים רבים כמו: תהליכי גדילה והתפתחות, הפקת אנרגיה מהמזון, חילוף חומרים (מטבוליזם), תפקוד מערכת הראייה, תפקוד מערכת העצבים, ייצור הורמונים ועוד.


הויטמינים הם קבוצה של תרכובות אורגניות, שחלקם מסופקים לגוף מהמזון בלבד ואת חלקם הגוף יודע לייצר בעצמו (אך חומרי המוצא מתקבלים מהאוכל שאנו צורכים). נהוג לחלק את הויטמינים לשתי קבוצות:

* ויטמינים מסיסים בשומן- נספגים בגוף בנוכחות שומנים, נאגרים ברקמת השומן ובכמויות גדולות מאוד עלולים להצטבר ולגרום להרעלה. משתייכים לקבוצה זו: ויטמין A, ויטמין D, ויטמין E וויטמין K.

* ויטמינים מסיסי מים- אינם נאגרים בגוף ויש לספקם באופן קבוע מן המזון. לא יכולים לגרום להרעלה גם כשנצרכים מינוני יתר מפני שהעודפים מופרשים בשתן. משתייכים לקבוצה זו: ויטמיני B וויטמין C.

מחקרים רבים שנערכו בשנים האחרונות מצביעים על תפקודם החשוב של חלק מהויטמינים  כ"אנטיאוקסידנטים"- נוגדי חמצון. הם פועלים נגד "הרדיקלים החופשיים", שאילו חומרים בלתי יציבים הנוצרים באופן טבעי בגופינו ועלולים לגרום נזק לרקמות בגוף, ומנטרלים את פעולתם. בכך הויטמינים מסייעים במניעת התפתחות מחלות שונות כגון סרטן, טרשת עורקים ועוד.



המינרלים הם חומרים אנאורגאניים, הכוללים יסודות שמקורם במעטפת כדור הארץ. צריכה עודפת שלהם עלולה לגרום לנזק. נהוג לחלק את המינרלים לשתי קבוצות עיקריות:

* מינרלים הדרושים בכמות העולה על 100 מ"ג ליום- תפקידם של רוב המינרלים מקבוצה זו קשור בבנייה, שמירה על מאזן הנוזלים והאלקטרוליטים, פעילות תקינה של תאי העצב והשריר וקיומם של תהליכים אנזימתיים שונים כולל הפקת אנרגיה. משתייכים לקבוצה זו בין היתר: סידן, זרחן, מגנזיום, נתרן, אשלגן וכלור.

* יסודות קורט- אלו דרושים לרוב בכמויות קטנות מאוד, פחות מ- 100 מ"ג ליום. הם נחוצים לפעילות אנזימתית או הורמונאלית, הפקת אנרגיה, מטבוליזם של חומצות גרעין, הגנה מפני חמצון ועוד. משתייכים לקבוצה זו בין היתר: ברזל, יוד, מנגן, אבץ, נחושת, סלניום וכרום.


היות והחיים בעולם המודרני לא תמיד מאפשרים לצרוך תפריט מאוזן המכיל את כל הוויטמינים והמינרלים להם הגוף זקוק, אנו עדים למקרים רבים של חסרים תזונתיים. הסיבות השכיחות לחסר בוויטמינים ומינרלים הינן הרגלי אכילה לקויים, דיאטות לא מבוקרות, צמחונות/ טבעונות, נטילת תרופות מסוימות באופן קבוע וסטרס. עקב העובדה שלרכיבי תזונה אילו חשיבות עליונה בשמירה על בריאותינו, חשוב לצרוך כמות מספקת שלהם ולטפל בחסרים. חסר בוויטמין או מינרל בודד יכול להוביל להתפתחות של מחלות לב וכלי דם, סרטן, אוסטיאופורוזיס ועוד. החסרים השכיחים הינם חסר בברזל, בוויטמיןB12, בסידן, בוויטמין D ובחומצה פולית. תפריט מגוון ומאוזן יכול להבטיח צריכה נאותה של כל הויטמינים והמינרלים הנחוצים לגוף.                                                                                                                                                  בייעוץ התזונתי אנו בונים תפריט הנותן מענה לחסרים הרלוונטיים ובמידה ולא ניתן להגיע לכמות הרצויה מהמזון, אנו ממליצים על שימוש בתוסף תזונה מתאים.



ללא רקעlogo1.png

מוכנים לחיות בריא?

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם  

דיאטה בגוף ראשון

רחוב טרומן 7 א' כפר-סבא

א-ה - 08:00-18:00

ו - 08:00-12:30

אלעד 054-5770900

מאיה 054-5722982

 dietguf1@gmail.com

  • Instagram Social Icon

© 2012 כל הזכויות שמורות ל"דיאטה בגוף ראשון"

134937.png