top of page
חיפוש

סימפטומים במערכת העיכול בזמן פעילות גופנית

סימפטומים במערכת העיכול נפוצים מאוד ונפוצים אף יותר בקרב אנשים העוסקים בפעילות גופנית, בעיקר כזו המבוצעת למשך זמן רב ובעצימות גבוהה. מחקרים מראים כי 30%-50% מהמתאמנים סובלים מסימפטומים אילו. שכיחותם יכולה להשתנות בהתאם לגיל, מין והכושר הגופני של המתאמן, עצימות האימון וכן התנאים הסביבתיים בהם מבוצעת הפעילות. אנשים הסובלים כבר מבעיות במערכת העיכול רגישים יותר. סימפטומים אילו, לא רק שאינם נעימים, אלא יכולים גם להשפיע לרעה על הביצועים הספורטיביים.

נהוג לחלק אותם לשני סוגים: סימפטומים במערכת עיכול עליונה – רפלוקס, כאב בחזה, צרבת, גיהוק, בחילה והקאה. אילו מופיעים בשכיחות גבוהה יותר בקרב רוכבי אופניים בהשוואה לרצים. וסימפטומים במערכת עיכול תחתונה – כאב בטן, גזים, דחיפות להתפנות בשירותים, שלשול וצואה דמית. אילו מופיעים בשכיחות גבוהה יותר בקרב רצים, ובעיקר בנשים.

ניתן לחלק את הגורמים המרכזיים המביאים להופעת התסמינים ל- 3 קטגוריות:

1. פיזיולוגי - במהלך מאמץ גופני עולה זרימת הדם ללב ולמערכת השרירים ויורדת זרימת הדם למערכת העיכול, דבר העשוי להוביל לירידה בתנועתיות ובספיגה של מערכת העיכול, לרפלוקס ולפגיעה ברירית המעי . שכיחות סימפטומים אילו עולה ככל שעצימות הפעילות גבוהה יותר.

2. מכאני-

א. התנגשות (IMPACT) – שכיחות גבוהה יותר ברצים עקב פגיעת הרגליים ברצפה, מה שעלול להוביל לנזק לרירית המעי. כתוצאה מכך עשויים להופיע שלשולים וגזים.

ב. יציבה/מנח – שכיחות גבוהה יותר ברוכבי אופניים עקב התנוחה בה הם נמצאים, המגבירה את הלחץ על הבטן.

ג. בליעת אוויר – כתוצאה מצריכת חמצן גבוהה ושתיית מים מבקבוק בזמן פעילות, יכולה לגרום לאי נעימות קלה עד בינונית במערכת העיכול.

הדרך הטובה למנוע סימפטומים מגורם מכאני הוא ע"י אימון, כלומר ככל שאדם יותר מאומן כך סימפטומים אילו יפחתו.

3. תזונתי- למזון שאנו צורכים ישנה השפעה רבה על תפקוד מערכת העיכול. מרבית התסמינים בזמן פעילות נגרמים עקב צריכת מזון לא נכונה לפני ובזמן אימון. צריכת מזון עשיר בסיבים תזונתיים, חלבון ושומן, שתיית משקאות מרוכזים בפחמימות בעלי אוסמולליות (ריכוז מומסים) גבוהה (מיצים, משקאות אנרגיה וכד'), שתייה לא מספקת של מים - כל אילו יכולים להגביר את התסמינים. צריכת משקאות המכילים סוג סוכר אחד כמו גלוקוז, פרוקטוז ומלטודקסטרין מעלים יותר את הסיכוי לתסמינים במערכת העיכול בהשוואה למשקאות המשלבים בהם יותר מסוג אחד של סוכר.

גורם נוסף להופעת הסימפטומים הוא שימוש בתרופות נוגדות דלקת NSAIDs. מחקרים מראים כי שימוש בתרופות מסוג זה מעלות את הסיכוי פי 3-5 לסיבוכים במערכת עיכול עליונה כמו דימום מהמוקוזה (הקרום הרירי של מערכת העיכול) ופרפורציה (ניקוב של המעי).


מהן ההמלצות להפחתת הסימפטומים במערכת העיכול בזמן פעילות גופנית?

- להימנע מצריכת מזונות עשירים בסיבים תזונתיים יום ואפילו מספר ימים לפני תחרות

- במהלך תקופת האימונים להקפיד על צריכה מספקת של סיבים תזונתיים החשובים לתפקוד התקין של מערכת העיכול

- להימנע מאכילת ארוחה גדולה ועתירת שומן 3-4 שעות לפני ביצוע פעילות גופנית

- להימנע מצריכת מזונות עשירים בפרוקטוז, כולל משקאות המכילים פרוקטוז בלבד. משקאות המשלבים פרוקטוז וגלוקוז עדיפים וגורמים לפחות סימפטומים

- להקפיד על שתייה מספקת- חשוב לשתות כמות מספקת של מים לאורך היום, לפני ובמהלך פעילות גופנית

- להקפיד על צריכת משקאות עתירי פחמימה שאינם בעלי אוסמולליות גבוהה מידי (משקאות איזוטוניים)

- להתנסות בצריכת מזונות ומשקאות חדשים בזמן תקופת האימונים ולא לפני ובזמן תחרות

- להימנע משימוש בתרופות נוגדות דלקת כגון: אספירין, NASDs ובעיקר איבופרופן

- להפחית עצימות או משך האימון במידת הצורך

- "אימון מערכת העיכול" (ניסיון של מזונות שונים בזמן האימונים) ובחירת מזונות מושכלת לפני אימון או תחרות יכולים להפחית את התחושות הלא נעימות. חשוב לציין כי בספרות כיום לא קיימות הוכחות חד משמעיות בנושא.






134937.png
bottom of page