top of page
חיפוש

השמנה ועודף משקל / תת משקל

השמנה הינה מצב של הצטברות עודפי שומן בגוף, במיוחד ברקמה התת-עורית. היא הוגדרה ע"י ארגון הבריאות העולמיכמחלת המילניום של העולם המערבי ועולם השפע. מחקרים רבים מעידים כי כמות האנשים בעולם הסובלים מהשמנה, ילדים ומבוגרים כאחד, הולכת וגדלה, אך במקביל עולה גם רמת המודעות של האנשים למשקלם, הן מהבחינה האסתטית והן מהבחינה הבריאותית. בישראל 2 מכל 3 מבוגרים סובלים מעודף משקל או השמנה.


הסיבות לעודף משקל או השמנה הן גנטיות, מטבוליות, התנהגותיות וחברתיות. עם זאת, אורח החיים המודרני הוא הגורם העיקרי שאחראי לבעיות אילו: עלייה באכילת מזון עתיר קלוריות בעל ערך תזונתי נמוך, אורח חיים "יושבני", שפע פרסומות למזון, עלייה בצריכת מזון מוכן ואכילה בחוץ, עלייה בגודל המנות של "מזון מהיר", עלייה בשתיית משקות מתוקים ואכילת דברי מתיקה ועוד ועוד.



חשוב להבין כי השמנה הינה מחלה כרונית הכרוכה בתחלואה ובתמותה ומגדילה את הסיכון לפתח סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב, הפרעות נשימה ואפילו סוגי סרטן מסוימים. מעבר לאלו, השמנה ועודף משקל יכולות לפגוע גם בפעילויות היומיומיות, באיכות השינה ובדימוי העצמי. מפה אנו מבינים כי אם נצליח לטפל בבעיית ההשמנה, נוכל להביא לשיפור משמעותי בגורמי סיכון שונים לתחלואה ובאיכות החיים.

דיאטות שאינן מבוקרות (דיאטות "כסאח"), הן דלות מאוד בקלוריות ובמרכיבי תזונה ההכרחיים לגוף. אילו דיאטות המבטיחות תוצאות מהירות ללא מאמץ וללא שינוי תפיסתי מהותי. רובן הגורף נכשלות בסופו של דבר עקב צמצום מוגזם בכמות המזון, כשהן לעיתים מלוות גם בפגיעה במסת השריר והאטה בחילוף החומרים. לכן, אם כבר החלטת שאת/ה מעוניינ/ת לרדת במשקל, כדאי לעשות זאת כמו שצריך באמצעות דיאטה מאוזנת ומתונה. על מנת שהתהליך יהיה אפקטיבי ותוצאותיו ישמרו לאורך זמן, הוא דורש ליווי ומעקב מקצועיים והתאמה אישית.

במהלך הייעוץ התזונתי לטיפול בעודף משקל או השמנה, אנו מתחשבים בסדר היום שלך, בהעדפות האישיות שלך, בפעילות הגופנית שמתבצעת ויחד איתך אנו בונים תוכנית הדרגתית שתתאים לך לטווח הארוך. התוכנית לוקחת בחשבון את ההיבטים הפיזיים, הנפשיים והסביבתיים שמשפיעים על מידת ההצלחה שלך בתהליך.


ומה עם הצד השני של המתרס? תת משקל הינו מצב פחות שכיח ומדובר בקרב האוכלוסייה. עם זאת, חשוב לדעת שהוא קיים ושההתמודדות איתו היא מורכבת לא פחות, ולפעמים אף יותר, מהתמודדות עם עודף משקל. המונח תת משקל מתייחס למצב בו משקלו של אדם נחשב מתחת למשקל בריא, עקב הפרעה מטבולית או הפרעה באכילה. כתוצאה מכך מערכת החיסון עלולה להיות חלשה, עלול להיות חסר בויטמינים ומינרלים, הפסקת ווסת אצל נשים, אנמיה, נשירת שיער, דלדול העצם ועוד. כל אדם, בכל גיל ומין, עשוי להגיע למצב זה ובד"כ הוא אינו יודע כיצד להתמודד איתו.



מהי דיאטת השמנה? דיאטת השמנה היא דיאטה מאוזנת שנועדה להביא לעלייה במשקל ולהשלים חסרים תזונתיים בגוף במידה וקיימים. חשוב לדעת כיצד לעלות נכון במשקל- לא ע"י אכילת "מזון מהיר", דברי מתיקה, בצקים וכד' כי אם ע"י צריכת מזונות בעלי צפיפות קלורית גבוהה מצד אחד אך גם בעלי ערך תזונתי גבוה מצד שני, ותוך הקפדה ברורה על עקרונות התזונה הנכונה. גם פה מדובר על תהליך הדרגתי ומתון הדורש ליווי מקצועי, וישנם מקרים בהם מומלץ להיעזר בתכשירי העשרה תזונתיים.

134937.png
bottom of page